"Впровадження
інноваційних технологій як засіб розвитку творчої особистості"
«Педагогічна ідея – це повітря, в якому
розправляє крила педагогічна творчість» Василь Сухомлинський Пріоритетним
напрямком освітньої системи України, що підтверджено державними законами та
нормативними документами, є доступ до якісної освіти. Тому
впровадження інноваційних технологій в навчально-виховний процес є одним із
найважливіших питань, які сьогодні розглядаються в освіті.
Для сучасного
суспільства впровадження інноваційних технологій в освіту має не стільки
теоретичне, скільки прагматичне значення, оскільки в умовах глобалізації воно
стосується його історичного розвитку та перспектив, які пов’язані з так званими
«високими технологіями». Необхідною умовою використання інформаційних
технологій є реформування системи освіти, розробка нових дидактичних і
методичних концептуальних засад освіти. Головними напрямами цього процесу мають
стати:
• створення
предметно-орієнтованих навчально-інформаційних середовищ, які дозволяють
використовувати мультімедіа, системи гіпермедіа, електроні підручники тощо;
• освоєння засобів комунікації (комп’ютерної
мережі, телефонного, телевізійного, супутникового зв’язку для обміну
інформацією);
• навчання правил і
навичок «навігації» в інформаційному просторі;
• розвиток дистанційної освіти. Навчання з
використанням інноваційних технологій якісно перевищує класичну освіту. Воно
інтегрує процеси, які не можна об’єднувати в межах класичної освіти: навчання,
працевлаштування, планування кар’єри, безперервна освіта. Особливості
традиційної та інноваційної педагогіки. Традиційна педагогіка Інноваційна
педагогіка Мета Формування знань, умінь і навичок Розвиток особистості
Інтелектуальна характеристика «Школа пам’яті» «Школа розвитку» Домінуючий тип
та характер взаємовідносин Суб’єкт-обۥєктивний Суб’єкт-субۥєктивний Гасло педагога «Роби, як я» «Не нашкодь» Коротка
характеристика стилю взаємодій Авторитарність, моно логічність, закритість
Демократичність, діалогічність, відкритість, рефлексивність Форми організації
навчального процесу Фронтальні, індивідуальні Групові, колективні Методи
навчання Ілюстративно-пояснювальні, інформаційні Проблемні, пошукові.
Евристичні, дослідницьки Провідні принципи «Продавлення» «Вирощування» Основний
принцип діяльності, якій засвоюється учнями Репродуктивний, відтворюючий
Продуктивний, творчий, проблемний Формула навчання Знання – репродуктивна
діяльність Проблемна діяльність – рефлексія – досягнення Способи засвоєння
Заучування, діяльність за алгоритмом Пошукова, мисленнєва діяльність, рефлексія
Функції учителя Носій інформації, хранитель норм та традицій, пропагандист
предметно-дисциплінарних знань Організатор співдружності, консультант, керуючий
пошуковою роботою учнів Позиції учня Пасивність, відсутність інтересу до
навчальної діяльності, до особистісного зросту, до значної частини учнів
Активність. Наявність мотиву до само досконалості й інтересу до
навчальної діяльності Джерела і складові частини нових педагогічних технологій:
• Соціальні
перетворення і нове педагогічне мислення.
• Наука
(педагогіка, психологія, соціологія тощо).
• Передовий перспективний досвід.
• Досвід
минулого, вітчизняний і зарубіжний.
• створення умов
для творчості в індивідуальній та колективній діяльності;
• готовність учителя до інноваційної
діяльності;
• використання нетрадиційних форм і методів
навчання та виховання;
• використання навчального матеріалу різного
змісту, виду і форм;
• надання учневі свободи вибору способів
виконання навчальних завдань;
•
матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу;
Система
освіти повинна забезпечити учням якісну освіту з урахуванням індивідуальних
особливостей і здібностей, батькам – упевненість за долю їхніх дітей, а
працівникам освіти – гідні умови праці і життя, умови для професійного росту,
самореалізації. І з цією метою необхідно впроваджувати в
навчально-виховний процес новітні технології, орієнтовані на особистість учня.
У практику нашої школи активно увійшли:
• проектні технології, що забезпечують
інтеграцію різнопредметних знань і вмінь із різних видів діяльності;
• ігрові технології, що формують навички
розв’язувати творчі завдання на основі вибору альтернативних варіантів;
• інформаційно-комунікаційні технології;
• медико-педагогічна
технологія «Пісне Знайка». Апробація та впровадження
інноваційних технологій у навчально-виховний процес є вимогою сьогодення.
Діяльність нашої школи побудована так, щоб кожен учитель міг найбільш повно
розкрити здібності й талант, розвивати ініціативу та творчій пошук. Вчителі
школи впроваджують такі педагогічні інновації як :
• технологія
розвивального навчання;
• інтерактивні методики (робота в групах,
метод проектів, «розумовий штурм», «ажурна пилка», «кейс-метод», «акваріум»,
рольові та ділові ігри, «велике коло», «шкала думок», «бесіда за Сократом»,
«асоціативний кущ», «відкритий мікрофон», вправи-енергізатори, групова
дискусія, взаємне навчання);
• технологія
проблемного навчання;
• методика
гранування;
• блочний метод
викладання матеріалу;
• кооперативна форма навчання.
З упровадженням нових
технологій змінилась і сама форма проведення уроків. У педагогічній практиці
вчителів зۥявилися нові форми уроків: урок-практикум, урок-пошук,
урок-дискусія, урок-мандрівка, урок-панорама, урок-залік тощо. Кожна дитина –
творча індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Ідея формування
творчо розвиненої особистості є провідною в роботі нашого закладу, у якому
створене середовище, де формується нова людина.
Найважливішим в
організації роботи з творчими дітьми було створення загального «поля
креативності», яке сприяло розвитку творчих здібностей учнів, учителів та
адміністрації. Виходячи з цього у школі визначені
головні завдання роботи з творчими дітьми:
• створення
максимально сприятливих умов для розвитку таких дітей;
• розробка й поетапне впровадження нового змісту
освіти, інтерактивних технологій навчання й виховання;
• створення
сприятливих умов для самозростання, розвитку творчого потенціалу вчителів.
Немає коментарів:
Дописати коментар