Робочі матеріали

Урок трудового навчання ( 1 клас)
Робота з пластиліном. Виготовлення плоских забражень комах та квітів.


Мета: розширити знання дітей про властивості   пластиліну, його призначення; вправляти у ліпленні рослинних орнаментів; опанувати прийом скочування, витягування, розкочування, пригладжування, формувати пізнавальні інтереси, вміння зіставляти, порівнювати предмети.
Обладнання:  мультимедійне обладнання, зразки виробів, пластилін, підкладні дощечки,  стеки.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Підготовка робочих місць.
ІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.
1.     Оголошення теми та мети уроку
- Пролунав дзвінок – починаємо урок.
 Працюватимемо старанно,
 Щоб почути у кінці,
 Що у нашім першім класі
 Діти просто молодці!
-Сьогодні на уроці ми ознайомимося з прийомами роботи з пластиліном,  із правилами роботи з пластиліном. Тільки після того, як ви ними оволодієте ми перейдемо до виготовлення різних поробок з пластиліну.
2. Вступна бесіда
- Хто знає, що таке пластилін?(відповіді дітей).
-А який ви ще  знаєте матеріал, що використовують для ліплення?
- Повідомлення «Довідкового бюро».
Глина — природний матеріал. Вона буває різного кольору. Її використовують у різноманітних галузях народного господарства, зокрема для виготовлення посуду.
Пластилін — штучний матеріал, що виготовляють із суміші глини, воску, фарбників та інших речовин. Глина висихає швидко, а пластилін довше зберігає м’якість, пластичність, отже, зручніший у використанні.
-Давайте пригадаємо , які інструменти нам потрібні для роботи з пластиліном?(дошка для ліплення , стеки)
-Відкрийте свої коробки з пластиліном. Знайдіть у них стеки. Що помітили?
-Вони мають різну форму і кожна з них відіграє свою роль.
-А  ви знаєте, діти, що із пластиліну роблять мультики?
-Давайте подивимось мультик.
(Перегляд мультика)
Існують різні прийоми роботи з пластиліном.
 - Давайте їх розглянемо! І спробуємо  виконати.
-Перед тим, як розпочати нашу роботу  обов’язково нагадаємо правила техніки безпеки на уроці трудового навчання.
-А також ознайомимося з правилами роботи з пластиліном.
(Перегляд презентація)
3.Практична робота.
Учні під керівництвом учителя  навчаються прийомів ліплення з пластиліну.
*За допомогою стеки відрізняють шматочки пластиліну;
*розминають один шматочок;
*розкочують( у вигляді ковбаски);
 *зліплюють кінці (у вигляді кренделя);
 *сплющують; вдавлюють;
*перекручують;
*прищипують;
*витягують.
Алгоритм роботи
*учитель аналізує зображені прийоми ;
*демонструє його виконання дітям;
*діти виконують прийоми самостійно, контролюючи один одного.


4.Фізкультхвилинка.
Трішки ми попрацювали,
Сили наші підупали.
Треба нам би відпочити-
Свої сили відновити
Руки вгору, руки в боки,
І ще декілька підскоків.
Руки вгору, руки вниз.
До роботи знов берись.
5.Демонстрування та аналіз зразка
Інструктаж вчителя
-Ви ознайомились з прийомами роботи  з пластиліном.
А тепер  відгадайте загадки!
*Волохате брюшко-
Жовте в чорну смужку,
Не займай, бо буде біль,
Гостре жало має….(Джміль)

*Наче птиця, крила має,
Все літає та співає:
-         Я медок вам ношу,
Не чіпайте, бо вкушу (Бджола)

-Сьогодні ми спробуємо виготовити з пластиліну яскраві квіточки , бджілок та джмеликів.
-Розгорніть підручник на с. 72 розгляньте малюнок.
-Розгорніть альбом-посібник на с. 35. Розгляньте композицію. Якщо бажаєте можете виготовити таку саму.
А також розглянемо зразки аплікацій! (презентація та зразок на дошці)
-Що ви бачите?
- Якими прийомами потрібно скористатися, щоб виготовити бджілок?
-розкачайте кульки різного кольору.
-розкачайте довгі й короткі пластилінові качалочки, різні завтовшки.
-візьміть аркуш картону-розмастіть зелений пластилін.
-деталі зображень притискайте пальцем до розмащеного пластиліну.
-для зображення бджілок створіть качалочки, для квітів  пластилінові кульки.
-додайте травичку, сонечко за власним задумом.
ІІІ.Практична робота учнів.
Правила роботи з пластиліном.
*Розминати і розтирати пластилін потрібно на дощечці.
*розрізати пластилін слід стекою.
* Невикористаний пластилін класти в клітинку упаковки.
*Не брати пластилін до рота, не торкатися руками обличчя, очей, одягу, зошитів та книжок.
*Після завершення роботи з пластиліном руки витирають серветкою або миють теплою водою з милом.
Учні починають працювати. Вчитель допомагає порадами.
ІV. Виставка робіт.
-Всі ви молодці! Добре справились із завданням. У вас вийшли чарівні квіточки, бджілки та джмелики. Аж захотілося скоріше дочекатися  літечка і помилуватися такою чарівною красою.
V.Підсумок уроку.
-Чого ви навчилися на уроці?
-Які відкриття для себе зробили?
-Де можуть стати у пригоді отримані знання?

10.Прибирання робочих місць.
 


Урок трудового навчання (2 клас)

Тема уроку.   Робота з природними матеріалами.  Аплікація з крупів                        «Соняшник».

 Мета. Вдосконалювати уміння і навички роботи з природним матеріалом. Навчати виготовляти вироби з круп. Розвивати творче мислення, уяву, охайність. Виховувати самостійність, працьовитість, пізнавальний  інтерес.
 Матеріали та інструменти. Картон, клей, олівець, серветка, крупи.
                                           Хіду року
І. Організаційний момент
1.     Привітання.
 Дзінь-дзелень, дінь-дзелень!
 Почали новий  ми день.
 Сядьте рівно, посміхніться,
До сусіда поверніться.
Спинку гарно порівняйте
 І урок розпочинайте.

2.     Перевірка готовності до уроку.
3. Упорядкування робочих місць.
 ІІ. Робота над новим матеріалом
1.     Оголошення теми уроку
Гра «Дешифрувальник»
- Щоб дізнатись, про що будемо говорити на уроці, ми пограємо в гру «Дешифрувальник», де розкодуємо слово. Літери в нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру.
Будьте уважними: 53029086
АБЯЮРОНТСУКФЧГИДШЖНЗ
Відповідь: 53029086      С О Н Я Ш Н И К
- Послухайте загадки і вірші
 1. В золотому решеті чорних хаток повно, скільки чорненьких хаток, стільки й білих мешканців.
2. Хлопець Мартин Похилився через тин. А дівчина Гапка: «Яка в тебе гарна шапка! Ще й жовта китиця Проти сонця світиться. Як прилетять горобці. Буде тобі як вівці Від сірого вовка». Що це за примовка?
 3. Сімсот соколят на одній подушці сплять. 4. Квітка ця на сонце схожа, На олію вона гожа, Жовті пелюсточки має, Їх до сонця повертає.
 4. Скільки чорних хаток, стільки білих пані-маток.
 5. Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці - повно людей.
6. На сонечко я схожий і сонце я люблю. До нього повертаю голівоньку свою. 7. Із мішка — на забаву, а з пляшки — на приправу.
 8. На городі в нас росте Сонце ясне, золоте, Жовте око, жовтні вії . Чомусь воно не гріє
9. Я — соняшник. Швиденько виростаю. До метрів двох за літо досягаю. Ще корінь метрів три, листочки черешкові, А квіти, ніби сонечка — чудові!
Культура пречудова я, олійна! Корисна для людей, надійна. Олію із насіння виробляють, З лузги насіння — спирт і дріжджі мають. Макуха для тварин потрібна-ясно? А попіл із стебла — це добриво прекрасне! А з кошиків квіткових є пектин... Дає багато соняшник один.
А ще потрібний людям я весь час Для виробництва лаків і пластмас. Куди не глянь — корисна я рослина, Тому і сіє соняшник людина. Там, де тепліше й сонечка багато, Ця квітка сонячна росте собі завзято. Й салатику без мене не буває. Смачну олійку я в собі ховаю!
 - Ви напевно зрозуміли, що ми будемо виготовляти соняшник із природних матеріалів.
 1. Пояснення вчителя
Соняшник — один із символів України. Який гарний він на тлі ясно-блакитного неба поряд із золотом пшениць! Яка розкішна золота його голова, що не стомлюється радісно кивати сонечку з ранку до вечора! Соняшник — уособлення нестримного потягу українців до сонячного світла й тепла. Природа подарувала нам багато матеріалів, з яких ми навчилися виготовляти гарні та корисні речі.


- Перед вами зразки насіння. Уважно роздивіться насіння.
- Яке з нього вживають у їжу?
 - Яке відноситься до крупів?
 - Які каші з них варять?
 - Яку кашу ти любиш їсти на сніданок?
 ІІІ. Фізкультхвилинка
 Раз, два – усі пірнають,
Три, чотири – виринають,
П’ять, шість – на воді
 Кріпнуть крильця молоді.
 Сім, вісім – що є сили
 Всі до берега поплили.
 Дев’ять, десять – розгорнулись,
 Обсушились, потягнулись.
 ІV. Демонстрація та аналіз зразка
1.     Інструктаж з техніки безпеки
2.     Перегляд зразків.(презентація)
 - Які навчальні речі та інструменти вам знадобляться?
- Чого потрібно дотримуватись під час роботи з клеєм?
3. Порядок виконання роботи Аплікацію з крупів «Соняшник» робимо так:
 - За допомогою шаблону обведи квітку на картоні-основі.
 Домалюй стебло і листочки. - Для серединки соняшника приготуй подрібнене листя чорного чаю, для пелюсток – кукурудзяну крупу, а для листочків – зелений горошок.
 - Кожну деталь змасти клеєм та присип крупою.
 - Зайву крупу обережно струси з аркуша.
 - Змасти клеєм стебло та виклади на нього половинки гороху.
 - Змасти клеєм листочки та виклади на них горошинки.
 V. Практична робота учнів
1. Перевірка готовносі
 - Як потрібно наклеювати крупи?
 4. Самостійна робота учнів
VІ. Виставка учнівських робіт.
 VІІ. Підсумок уроку
 - З яким матеріалом ми працювали сьогодні на уроці?
 - Чи сподобався вам урок?
Сонячна квітка(індіанська казка)
- Багато років тому в одному селищі індіанців-ацтеків жила собі дівчинка на ім'я Квітка. Вона дуже любила сонце й могла милуватися ним цілий день. А коли сонце сідало за гори, дівчинка верталася додому і, засинаючи, думала, що завтра знову його побачить.
- Того літа сонце дуже припікало.
 На небі не було ані хмаринки, на землю не впало жодної краплини дощу. Палюче проміння висушувало квіти й трави, на полях не вродив маїс. Тоді маленька Квітка зрозуміла, що земля спрагла на дощ. І звернулася до сонця - Сонечко моє, ти знаєш, як я тебе люблю, ти знаєш, що немає більшого щастя для мене, ніж бачити тебе! Але люди потребують дощу. Поглянь на їхні страждання! Змилостився над ними!
 - І сонце виконало прохання дівчинки. Небо затягли хмари, вперіщив дощ. Він лив багато днів. Поля зазеленіли, квіти й трави випросталися, люди відчули себе щасливими.
 - Тільки маленька Квітка що не день, то блідла й усе дужче сумувала - адже вона стільки часу не могла милуватися сонцем! А промені були потрібні їй понад усе на світі, бо вливали в неї життя. - Сонце з'явилося тоді, коли дівчинка вже ледь дихала. Воно зігріло свою улюбленицю й сказало їй: - Ходімо, Квітко, зі мною в країну вічного сонця й духмяних садів. Відтепер ти називатимешся Сонячною Квіткою. - І дівчинка обернулася на чудову золотаву квітку, тільки серцевина в неї була темна, така, як її очі та волосся. - На світанку ця квітка повертає голівку в бік сонця, яке з'являється на небосхилі, й милується ним, аж поки воно сяде за обрій. - Відтоді на полях розпускаються золотаві сонячні квіти, які в наших краях називаються соняшниками.

VІІІ. Прибирання робочих місць .






                                                   Урок трудового навчання (3 клас)
Тема уроку: Види та властивості тканини. Прийоми різання тканини та особливості її з՚єднання з папером.
 Аплікація «Котик»
Мета: ознайомити учнів з видами та властивостями тканини, інструментами і пристосуваннями, необхідними при роботі з тканиною, прийомами безпечної роботи із ними; вчити виготовляти аплікацію з тканини; навчити правильної організації робочого місця під час роботи з тканиною; розвивати творчу уяву, фантазію, охайність; виховувати мотивацію до навчальної діяльності.
Обладнання: зразки виробів; зразки тканини; кольоровий картон; мереживо; кольорові стрічки; бісер; паєтки; клей; ножиці; пензлик; серветка для рук; мультимедійна дошка.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1.Привітання
Сьогодні, діти , ми зробимо ще один крок, до пізнання  цікавих речей, які нас оточують  про, які ми навіть не задумуємось але користуємось кожен день.
- Можливо хтось здогадався, що це за річ?  (Тканина)
2. Перевірка готовності до уроку.
3.Упорядкування робочих місць.
ІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми та мети уроку.
1.     Вступне слово вчителя

-Багато тисячоліть людина не мислить своє життя без тканини.
- На вашу думку що таке тканина?
-Тканина- це виріб, одержаний на ткацькому верстаті шляхом переплетення ниток.
- Де ми її використовуємо?(одяг, взуття, білизна…тощо).

Властивості тканини:
Тканина відрізняється між собою за кольором, блиском, прозорістю.
Тканини мають розмір: товщину, довжину, ширину. Вони по-різному пропускають повітря та вбирають вологу, розриваються, зминаються та утворюють складки.
-З чого виготовляють такий необхідний людству матеріал? (відповіді дітей)
-Якщо взяти клаптик тканини, то уважно розглянувши його, можна легко переконатися в тому, що тканина утворена переплетінням ниток. Причому в різних тканинах нитки переплітаються по-різному. Тканина складається з ниток, нитки виготовляються з різних видів пряжі. Залежно від пряжі, тканини можуть бути вовняні, лляні, шерстяні, шовкові та синтетичні.
-Про це ми зараз дізнаємось . Пропоную подивитись на екран.
3.Перегляд презентації (види тканини)
-Яким чином людина може прикрасити свій одяг? (Відповіді дітей)
-Свій одяг людина може прикрасити за допомогою аплікацій з тканини.
-Що таке аплікація?
Аплікація –це  накладання, пристосування, приєднання до якоїсь поверхні.
Аплікація з тканини-це давнє ремесло оздоблення одягу. У вправних руках  талановитого майстра аплікація стає мистецтвом. Її можна виконати з будь-якої тканини. Надзвичайно красивими є оформлені аплікацією предмети домашнього вжитку: скатертини, килими, панно, подушки, а також аксесуари, сумки, одяг тощо.
4. Демонстрація  та аналіз зразків.
-Сьогодні ми з вами  також виготовимо аплікацію. Але спершу відгадайте загадку:
Ця тварина вже від ранку
Нам співає колисанку,
Нявкає, муркоче,
 Бо сметанки хоче.
 Що це, діти, за воркотик?
 Це пухнастий сірий…(котик)
Інструктаж вчителя:
1.     Перед початком роботи клаптики тканини треба випрасувати.
2.     Тонкі тканини попередньо наклеюють на папір або підкрохмалюють.
3.     Виготовлення аплікацій за готовими шаблонами-викрійками або за ескізами майбутньої аплікації.
4.     Приколювати деталі з тканини  треба від середини до країв, щоб не утворювалися зморшки.
5.     Однакові або симетричні деталі вирізають із тканини, складеної навпіл.
6.     Готову аплікацію треба просушити під пресом до повного висихання протягом двох діб.
5.Повторення правил техніки безпеки під час роботи
Правила техніки безпеки
•   приготувати своє робоче місце;
•   роботу розпочинати лише з дозволу вчителя;
•   не можна працювати несправним і тупим інструментом;
•   використовувати інструмент лише за призначенням;
•   користуватися прийомами роботи з інструментами за зразком учителя;
•   використовувати навчальний час для виконання завдання і не відволікатися на розмови, своєчасно й якісно виконувати доручену справу.

Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце.
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти:
Встали-сіли. Встали-сіли,
Бачте, як розвеселили.
Стало сонце танцювати, нас до танцю припрошати.
Нумо разом, нумо всі
-Відпочили трішки. А тепер до роботи.
1.Оберіть колір тканини для майбутньої аплікації.
2.На картоні-основі викладіть шаблони-викрійки деталей, олівцем позначте місце їх наклеювання.
3.На виворітний бік тканини прикладіть викрійку. Прикріпіть її шпильками, обведіть крейдою та виріжте по контуру.
4.Змастіть тканину клеєм та наклейте аплікацію на основу.
5.Доповніть виріб деталями (очі, ніс, вуха, ротик, щічки, вуса).
6.Готову аплікацію покладіть під прес до повного висихання.
ІІІ. Практична робота учнів.
IV.Виставка робіт.
V. Підсумок уроку.
Урок трудового навчання (4 клас)
Тема уроку: Аплікація з тканини та паперу. Види паперу. Прийоми різання тканини та особливості її з’єднання з папером.                Аплікація «Ваза з квітами».
Мета: вдосконалювати техніку роботи з папером; формувати вміння створювати квіткові композиції; розвивати моторику рук, творчі здібності, уяву; вчити контролювати і коригувати свої дії; виховувати охайність у роботі, любов до природи та навколишнього світу.
Обладнання: кольоровий папір,  тканина, ножиці, клей, зразки композицій, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1.Привітання
Учитель
-Любі діти, добрий день!
Зичу праці і старання,
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
2. Перевірка готовності до уроку.
3.Упорядкування робочих місць.
ІІ.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.     Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми продовжимо ознайомлення з прийомами роботи з папером та тканиною А також пригадаємо які  існують види паперу, з чого виготовляють тканину,виготовимо композицію, поєднуючи папір та тканину.
-Скажіть будь –ласка, яким буває папір?
-А з чого його виготовляють?
-У наш час папір став універсальним матеріалом. Його використовують не лише для видання книжок, журналів і газет. На ньому друкують листівки й альбоми, малюють олівцем і аквареллю. З нього виготовляють учнівські зошити, використовують у медицині, у різних видах промисловості.
2.Мультимедійна презентація. Види паперу. Та з чого виготовлять тканину. Адже з цим матеріалом ми  будемо працювати.
-Отже переглянули дуже цікавий матеріал, а тепер до роботи.
Подивимось на зразки виробів.
3.Перегляд зразків виробів.
-Перед тим, як розпочати роботу відгадайте цікаві загадки про квіти
Квітка сонячна, красива,
Стане згодом сива-сива,
Вітерець її подмуха - 
Стане миттю сивим пухом.
(Кульбаба)

Я найперша зацвітаю 
Синім цвітом серед гаю, 
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку 
(Пролісок)
Запалали в чистім полі,          
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так 
Польовий червоний... 
(Мак)
Із зеленої сорочки, 
Що зіткав весною гай, 
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх? Відгадай! 
(Конвалії)
Наче сонце, серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть квіточку ...
(Ромашка)
Квіточки маленькі —   
Суконьки синенькі.         
Радо сонечко вітають,     
Ніжним співом зустрічають. 
— Добрий день, комашки, 
І  жучки, й мурашки, 
З добрим ранком, коники, — 
Радо дзвонять...       
(Дзвоники)
Блакитні оченята
Із жита виглядають.
Хоч квіточки ці люблять,
Та з поля виганяють.
(Волошки)
На квітник погляньте, діти,
Там козак стоїть між квітів.
Весь червоний – гордий пан.
Не козак це, а ...
(Тюльпан
)
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
Щоб правильно скласти квітковий букет, насамперед потрібно з՚ясувати для себе загальну композицію, наприклад за формою: округлою, трикутною чи прямокутною. Букет буде розлогим, видовженим чи компактним? Як він поєднуватиметься із вазою? Після цього пофантазуйте щодо матеріалів.
4.Інструктаж вчителя.
Робота з підручником.
6.Повторення правил безпеки під час роботи.
Правила користування ножицями.
1.Користуйтеся ножицями із заокругленими кінцями.
2.Зберігайте ножиці у спеціально відведеному для цього місці.
3.Не тримайте ножиці лезом угору.
4.Не користуйтеся ножицями під час ходьби класом.
5.Не заважайте товаришам, коли вони працюють.
6.Передавайте ножиці товаришам кільцями вперед.
7.під час різання тримайте матеріал таким чином, щоб лезами ножиць не поранити руку.
Правила роботи з папером.
1.Розкладіть зручно всі  матеріали та інструменти на робочому місці.
2.Перш ніж прогладити лінію згину. Переконайтеся, що куточки і краї паперу збігаються один з одним.
3. Спочатку натисніть пальцями на середині лінії згину, а потім розгладжуйте її від середини до країв.
ІІІ.Практична робота учнів.
ІV.Виставка робіт.
V.Підсумок уроку.
-Чи сподобався вам  урок?
-Кому ви подаруєте ці букети?





Немає коментарів:

Дописати коментар